Mój sklep na Etsy – jak przyciągam klientów, ile mnie kosztuje i dlaczego przez cały rok mam aktywne świąteczne oferty.

W związku z wieloma zapytaniami o mój sklep na Etsy postanowiłam napisać jeden dłuższy post o tym temacie. Opowiem Wam trochę o tym co robię, że mam regularną sprzedaż, ile to Etsy mnie kosztuje właściwie i jak pozyskuję tam klienta. Na początku muszę zaznaczyć, że Etsy nie jest moim biznesem, jak błędnie wiele osób uważa. Moje stemple firmuje własnym nazwiskiem i to jest moja marka. Etsy jest jedną z gałęzi sprzedaży. Zdobywam też klientów przez sklep na WooCommerce, Instagramie oraz Facebooku. Nie jestem specjalistą od Etsy i wszystko o czym tu napiszę to moje własne doświadczenia i nie powiem Wam, że tylko tak trzeba robić żeby sprzedawać. Zawsze trzeba pewne aspekty przemyśleć pod kątem swojego biznesu. Jestem otwarta na dyskusję i ciekawa innych strategii więc pisz w komentarzu albo na szczepanskaewa@yahoo.pl że u Ciebie to działa podobnie albo inaczej.

 

Dlaczego Etsy? To najbardziej znana platforma do zakupów międzynarodowych z dziedziny handmade. Chciałam by moje pieczątki mogły trafić do każdego zakątka świata. Nie lubię się ograniczać i znam wartość swojej pracy.  Większy obszar dotarcia do klienta to większe zarobki oraz możliwości. W chwili obecnej sprzedaję do Stanów, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Francji, Australii, Kanady. Bywają oczywiście inne kraje ale też zamówienia z Polski a także od Polaków mieszkających za granicą. Obcokrajowcy są ciekawi świata rękodzieła i kupują takie produkty chętniej niż my Polacy dlatego warto umożliwić im dotarcie do nas. Etsy jest im znane i wzbudza ich zaufanie.

Dziś, kiedy piszę ten post, w moim sklepie jest aż 485 listingów (listing to oferta, produkt), 1773 sprzedanych produktów oraz 280 pięciogwiazdkowych ocen, jedna czterogwiazdkowa i jedna jednogwiazdkowa. W ciągu miesiąca mam ok 40 zamówień, czasem na jeden a czasem na kilkanaście stempli. Czas realizacji zamówienia w moim sklepie to 3-5 dnia roboczych. Zdarza mi się wysłać przesyłki tego piątego dnia ale nie zdarza się wysłanie ich po tym terminie. A są sytuacje kiedy idę na pocztę już na drugi dzień po zamówieniu. 3-5 dni roboczych to jest moja deklaracja dla klienta, że w takim czasie jestem w stanie wykonać i wysłać produkt. Niewywiązanie się z tego może owocować negatywnym komentarzem. Co istotne, testowałam już różne formy, miałam wydłużony okres na 4-6 dni i skrócony na 2-4 dni. W obu przypadkach sprzedaż drastycznie spadła. 4-5 dni daje mi najlepszy efekt choć nigdy nie sądziłam, że taki drobiazg będzie mieć wpływ na życie mojego sklepu. Pamiętajcie, że w każdej dziedzinie jest inaczej, klienci też są różni. Ale także takie drobiazgi mają wpływ na widoczność i zakupy.

Pamiętam początki, kiedy miałam tylko kilka produktów a potem 20 i tak krok po kroku, na tyle na ile mogłam, dodawałam nowe. Czytałam wcześniej o magicznej setce, podobno mając 100 listingów można zauważyć regularną sprzedaż. U mnie się to zadziało wcześniej, miałam 80 produktów. Wtedy zamawiano u mnie jeden maks dwa produkty. Przy poziomie 120 produktów były już zamówienia na 4-5. Wiedziałam, że poszerzając asortyment, zwiększę swój zasięg, zdobędę więcej klientów, którzy będą kupować nie jeden, dwa ale kilka różnych stempli. No i zyskam stałych klientów, którzy będą wracać po nowości. Ciężko mi dziś powiedzieć ile czasu zajęło mi pozyskanie pierwszych klientów. Pamiętam, że pierwszą była koleżanka z Tajlandii. Pisałyśmy do siebie listy, w każdym liście wysyłałam jej stempel i w końcu sama go u mnie kupiła a potem wystawiła mi świetną opinię. Do czasu tych 80 listingów miałam trochę sprzedaży ale naprawdę bardzo nieregularnej. Dużo czasu poświęcałam wtedy nie na tworzenie produktów ale na doprowadzenie sklepu do stanu w jakim widzicie go dziś- regulamin, Q&A, produkty posortowane na kategorie, wymiana zdjęcia głównego w panelu sklepu… Do dziś wymieniam pierwsze zdjęcie w każdym produkcie tak, by po wejściu do sklepu nie było tam pstrokato ale spójnie i minimalistycznie. Chciałam by to wszystko było zgodne z tym co oferuję ale przede wszystkim chciałam stworzyć wizerunek sklepu godnego zaufania.

Czy trzeba mieć dużo listingów? Nie! Znam osoby, które z powodzeniem prowadzą sklep mając ich 10! Znam takie które mają 150 i nie mają sprzedaży. Wszystko zależy od wielu czynników jak nisza, tagi, zdjęcia, promowanie na zewnątrz Etsy i praca z klientem. Ja wierzę w to, że większy asortyment to większe szanse na znalezienie nas przez innych. W końcu Etsy to ogromna platforma z globalnym zasobem i zasięgiem.

Wystawienie jednego listingu na Etsy jest czasochłonne. Przygotowuję produkt, robię mu dużo zdjęć bo chcę pokazać klientowi różne możliwości zastosowania, albo to, że inaczej wygląda na innym tle, w zestawieniu z innym papierem i tuszem. Zdjęcia robię telefonem ale staram się robić je tak by potem jedynie rozjaśnić i rozświetlić. Co oznacza, że np w grudniu, dobre zdjęcie zrobię tylko między godz 11 a 11:25 i tylko w jednym miejscu mieszkania. Naprawdę warto wypracować system robienia zdjęć bo to daje potem dużą oszczędność czasu. Nigdy nie zainwestowałam w profesjonalną sesję i nigdy nie umiałam obsłużyć programów do obróbki zdjęć. Tworząc nowy listing wybieram 8 najlepszych poziomych zdjęć i dwa pionowe pod Pinterest, o czym później też przeczytacie. Każda oferta ma możliwość dodania 10 zdjęć i ja to w pełni wykorzystuję. Na 485 listingów po 10 zdjęć, brakuje mi jeszcze sześciu zdjęć. Ale nie od razu doceniałam tę możliwość, w zasadzie od czerwca ubiegłego roku pracuję nad tym aby uzupełniać zdjęcia jeśli były braki. Nie wiem czy to ma jakiś wpływ na algorytmy ale ma wpływ na klienta, który zobaczy więcej i zatrzyma się na dłużej przy produkcie. Następnie wymyślam tytuł. 140 znaków, w których tak opisuję produkt aby widząc pierwsze słowa i zdjęciu mojego stempla zachęcić klienta do wejścia i zapoznania się z ofertą. Dokładnie uzupełniam wszystkie wymagane dane- kiedy to wytwarzam, jakie kolory, na jakie okazje. Kiedyś przeczytałam, że opisy produktów powinny się od siebie różnić. No cóż. Ja kopiuję tytuł i wklejam go na początek opisu, wpisuję wymiary i wklejam opis z pozostałych produktów. Nie wysilam się w tym temacie. Staram się czasem wrzucać linki przekierowujące do innych moich produktów. Na przykład jeśli wystawiam stempel ważka to w opisie wrzucam link z hasłem- tutaj zobaczysz moje inne ważki. To jest coś na czym chcę i muszę się skupić teraz. Dzięki temu klient zostanie dłużej w moim sklepie, zapozna się szerzej z ofertą i być może kupi coś więcej niż jedną rzecz. Po opisie przychodzi czas na tagi. To są nasze słowa kluczowe dzięki którym produkty wyświetlą się w wyszukiwarce Etsy. 13 tagów to wcale nie jest tak dużo. Ja swoich szukam na kilka sposobów. Pierwsze to Erank, platforma wspomagająca pracę z Etsy. Korzystam z wersji pro, 9,99$ miesięcznie. Tam dowiaduję się jakich tagów mogę użyć dla produktu, jakich  używa konkurencja, jakie są najczęściej wyszukiwane hasła w ciągu tygodnia czy miesiąca. Erank jest bardzo pomocny w wielu kwestiach przy budowaniu listingu oraz promowaniu sklepu. Druga metoda to wyszukiwarka Etsy. Kiedyś przeczytałam, że jeśli czegoś nie ma w wyszukiwarce etsowej to znaczy, że to nie ma prawa bytu w tym serwisie.

Wpisuję więc fragment frazy i czytam co tam najczęściej do tej wyszukiwarki wpada z dłoni klienta. Inny mój sposób to wyszukuję hasło w wyszukiwarce etsowej i wybieram kilka ofert nie promowanych. Czytam te oferty, sprawdzam tagi, szukam co tam jest ciekawego co mogłabym dodać u siebie. Wszystkie warte uwagi frazy trafiają do mojej prywatnej bazy tagów, z której też często korzystam. Taka baza przydaje się zwłaszcza kiedy nie mam czasu na wyszukiwanie tagów, przeszukiwanie czegokolwiek. Po dokładnym uzupełnieniu wymaganych pól w tworzonym listingu pozostaje wpisać cenę i go opublikować. Tak naprawdę mając zrobiony produkt i zdjęcia, i bazę tagów, zajmuje mi to 5 minut. A kiedy nie korzystam z gotowców to i 35 🙂

Tu muszę wspomnieć o kosztach wysyłki. Mam ustawioną darmową wysyłkę do USA przy zamówieniach od 35$. Taka była wskazówka od Etsy. Na początku nie brałam tego pod uwagę ale w końcu postanowiłam spróbować. Przez dwa tygodnie miałam włączoną te opcję po czym wyłączyłam i sprzedaż spadła. Nie mam pewności czy to efekt zmiany na płatną wysyłkę czy po prostu system musi wdrożyć wszelkie zmiany, tak jak tagi czy nowe tytuły i przez jakiś czas produkty są mniej widoczne. Biorę pod uwagę tę drugą opcję. Nie podniosłam cen na produktach, każda normalna przesyłka listem poleconym priorytetowym to u mnie koszt 5 euro. Jest różnie, klienci ze Stanów często kupują jedną rzecz ale jednak często dokładają drugą czy trzecią, żeby mieć darmową wysyłkę. Oferuję też wysyłkę Global Express za 10 euro i kurierem ale ta opcja wybrana została jedynie dwa razy. Do Kanady wysyłam tylko Global Express za 10 euro i nikt nie wybrzydza. Niestety z Kanady miałam dużo zwrotnych listów, wysyłanych wcześniej poleconym. Stąd zmiana na globala który dochodzi zawsze. Przyznam też, że jeśli mam zwrot, płacę za niego dodatkowe kilka złotych za odbiór i piszę do klienta o sprawdzenie adresu, ponownie wysyłam na swój koszt. Jeszcze nie prosiłam klienta o dodatkowy przelew, biorę to na siebie. Wielu klientów potwierdza poprawny adres ale wielu się w ogóle nie odzywa. Mam tak skalkulowane ceny, że na niczym nie tracę a zadowoleni klienci niejednokrotnie do mnie wracają.

Mam produkt i co dalej. Jeśli wystawię listing i nic więcej z nim nie zrobię to znajdą go tylko te osoby, do których trafi poprzez wyszukiwarkę etsy. Dużych szans na to nie ma jeśli tagi były kiepskie i algorytmy nie dopasowały go do upodobań klienta. Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła- dragonfly rubber stamp zobaczyłam tylko 5 stron co daje 250 produktów tak zatytułowanych. A widziałam już 500 stron z innym hasłem. Jak sobie pomóc i sprawić, że klienci nas znajdą trochę szybciej? Na Etsy jest możliwa reklama, która działa całkiem dobrze jeśli mamy świetnie dobrane tagi. Ja wybrałam 11 listingów, które promuję z maksymalym budżetem 3$ dziennie. Te pieniądze nie są w całości wykorzystywane ale musicie pamiętać, że płacimy za każde kliknięcie zainteresowanej osoby w nasz produkt. Także dużo pieniędzy inwestujemy nawet przy braku sprzedaży. Przez ostatnie 30 dni tyko 4 zamówienia otrzymałam z reklamy, a w całości wydałam 75 euro. Ale dzięki tym  czterem osobom mój przychód opiewał na kilkaset euro. Dlatego ja wiem, że mi się to płaca i z reklamy nie zrezygnuję. Dla mnie jednak, dużo ważniejsze od reklamy jest pokazanie innym osobom spoza Etsy, że ja tam jestem. Używam do tego Pinterest, oraz moich social mediów. Właśnie specjalnie dla Pinterest, w każdym listingu umieszczam dwa pionowe zdjęcia. Każda platforma rządzi się innymi prawami. Etsy ma swoje własne standardy i wskazuje nam, że poziome zdjęcia są najlepsze. Na Pinterest to są zdjęcia pionowe. Kiedyś instagram wyróżniał się tym, że zdjęcia tam zamieszczane były w formie kwadratów ale dziś również można to obejść a na pionowych zdjęciach widać tam więcej niż na tych w poziomej pozycji. Ja sobie z tym radzę tak, że dla każdego produktu robię zdjęcia od razu najpierw w pionie a potem w poziomie i potem mam wszystko przygotowane. Bardzo mi to ułatwia pracę przy tworzeniu tych samych listingów na Etsy, facebooku i Woocommerce. Pinterest jest świetnym narzędziem. Mamy genialną, darmową reklamę na cały świat. Patrzę w swoje statystyki i w ciągu ostatnich 30 dni, mój sklep odwiedziło 650 osób trafiając właśnie z Pinterest! A z reklamy opłacanej w Etsy tylko 192. Jeśli 4 osoby zrobiły zakupy dzięki reklami to ile z tych 650 pinterestowych osób mogło zrobić zakupy? Co potwierdza, że trzeba działać. W niedługim czasie napiszę coś więcej o tym, jak działam na Pinterest bo to również będzie obszerny artykuł. Dodatkowo na Instagram w moim bio mam miejsce na link i tam mam wszystkie ważne linki, w tym ten ze sklepem Etsy. Od niedawna mam możliwość oznaczania produktu w momencie tworzenia posta i korzystam z tej możliwości bo dzięki temu osoby zainteresowane przechodzą bezpośrednio do sklepu z produktem.

Sprzedaż robi sprzedaż. Jeśli sprzedasz raz, drugi, trzeci to się to nakręci. Jeśli coś już sprzedałeś to inni klienci widzą, że warto może do Ciebie zajrzeć. Bardzo dobrze jest dostawać oceny po zakupie, tzw reviews. Pozytywne oceny mają ogromną moc. Pomagają zbudować zaufanie i poczucie wartości. Ja nigdy nie prosiłam o ocenę i nie przywiązuję specjalnej uwagi do tego ile jest tych ocen. Ważne dla mnie by były pozytywne. Muszę tak zadbać o klienta, żeby nie miał podstaw do innej opinii. Ale i tutaj są odstępstwa od normy. Zdarza się, że klient da negatywa bo paczka się spóźniła, kurier rzucił nie tam gdzie miał albo produkt był za mały, choć w opisie dokładnie napisane, że jest w takim właśnie formacie. Bardzo często to są oceny, które dostajemy z przyczyn zupełnie od nas niezależnych. Bo jeśli poczta robi opóźnienie to gdzie moja wina? Albo klient nie przeczytał w opisie, że towar wysyłam z Polski i dotrze do niego za ok 30 dni? Takie niesprawiedliwe oceny możemy zgłosić Etsy ale niestety zawyżają nasz ODR. ODR to nowy system oceniania sklepu. Jeśli w ciągu 60 dni mieliśmy negatywne oceny sklepu, spory podjęte przez klienta- nasz wskaźnik ODR wzrasta i robi nam kłopoty. ODR dla swojego sklepu sprawdzisz tutaj ale ja nie będę się rozpisywać na ten temat bo nie jest to coś czym zaprzątam sobie głowę. Wracając do opinii klientów, mam tylko jedną, którą otrzymałam w listopadzie 2019 roku za to, że klientka nie otrzymała zamówienia po tygodniu od jego złożenia. Zapomniała albo nie przeczytała informacji, że ja potrzebuję 3-5 dni na realizację zamówienia a najtańsza opcja dostawy listem poleconym do Stanów nie gwarantuje takich cudów.

Innym tematem są opłaty na Etsy. Kalkulując cenę produktu dodaj do niej kwoty jakie oddasz serwisowi. 0,20 $ za wystawienie listingu (tu możesz odebrać 40 darmowych jeśli nie masz jeszcze sklepu), to nie całkowita ilość opłat. Zakładając, że nie macie ustawionej płatnej reklamy, ok 10% z całej transakcji weźmie od Ciebie Etsy. To nie są duże opłaty i Etsy uczciwie o nich informuje. Ale często to jest dość duża część przychodu więc weźcie ją pod uwagę. Poniżej na screenie pokazuję jak to się przedstawia u mnie po jednej transkacji. Stempel kosztował 17 euro i 5 euro za wysyłkę, co razem daje 22 euro. Na moje konto wpłynęła już kwota potrącona o wyszczególnione opłaty. W sumie, w lutym oddałam Etsy 213 euro, za listingi, sprzedaż, promocję i wszystko. I oddałam te pieniądze z przyjemnością bo dzięki Etsy zarobiłam znacznie więcej. Dodatkową opłatą jest Vat 9M jaki płacimy raz w miesiącu Urzędowi Skarbowemu. Na koniec miesiąca Etsy wystawia nam fakturę, którą musimy rozliczyć i opłacić podatek od towarów i usług.  W moim przypadku to jest ok 180-220 zł (w lutym za styczeń zapłaciłam 207 zł). Im większa faktura od Etsy tym wyższa ta kwota ale nie od każdej pozycji z fatury ten vat zapłacimy. Piszę o tym aby te osoby, które chcą założyć sklep wiedziały, że są dodatkowe koszta i koniecznie trzeba to uwzględnić.

Wszystko czego ja uczę się o Etsy (prócz Erank) na chwilę obecną jest darmowe. Nawet Erank jest darmowy w podstawowej wersji dlatego uważam, że warto go przetestować. Korzystam z grupy Sklep na Etsy, oraz kilku grup anglojęzycznych ale naprawdę sporadycznie mam czas tam zajrzeć. Bardzo pomocna jest Nancy Badillo, która regularnie dodaje treści w swoim serwisie. Polecam słuchać, czytać i wdrażać. Spędzanie czasu na wielu grupach mija się z celem, dużo tam narzekaczy, próśb o oceny sklepu, promowania.

Co zrobić gdy nic się nie sprzedaje albo sprzedaż idzie bardzo słabo? Pracować nad sklepem. To nie brzmi przyjemnie ale to praca jak każda inna.  Nowe sesje zdjęciowe starych produktów aby wymienić zdjęcia w listingach, nowe tagi, większa promocja na zewnątrz w social mediach). A być może kłopot z wysyłką, zbyt droga? Za długi czas realizacji? Nad tym trzeba pracować wciąż i wciąż, szukając najlepiej działających rozwiązań. I to nie jest tak, że dziś pozmieniam tagi i już od razu będą zmiany bo potrzeba czasu zanim to się wszystko wgryzie w system. Ja mam zasadę, że jeśli coś się nie sprzedało w ciągu 4 miesięcy to wtedy dopiero podmieniam tagi. Zdjęcia wymieniam regularnie. Mam produkt odnawialny więc przy każdym zamówieniu robię nowe zdjęcia i wymieniam. Jeśli np w ciągu miesiąca otrzymam zamówienie na trzy te same piwonie to każdorazowo po ich zrobieniu robię też nowe zdjęcia. Trochę więcej pracy ale odnoszę wrażenie, że to pomaga.  W końcu klient widzi produkt w nowej aranżacji, albo pomyśli sobie, że świetna fota, wejdę i zobaczę. Zdjęcie naprawdę potrafi sprzedać produkt.

Moje listingi odnawiają się automatycznie. Każdy jeden stempel jest dostępny w ilości do 5 sztuk i po tych pięciu zamówieniach odnawiam już ręcznie wpisując nową wartość. Czasem nie odnawiam już czegoś bo wolę to wycofać. Wszystkie oferty mam aktywne całorocznie co znaczy, że w tej chwili można kupić świąteczne choinki czy wielkanocne zajączki. Dlaczego? Włożyłam dużo pracy w mój Pinterest i w to żeby przyciągał mi odbiorców. To znaczy, że moje prace śmigają po internetach bez względu na porę roku czy dnia. Wielokrotnie otrzymywałam zamówienia na świąteczne produkty, nie robiąc wyprzedaży, w styczniu czy w czerwcu. 0,20 groszy płatne co 4 miesiące jestem w stanie na to poświęcić bo wróci do mnie z wielokrotnym zyskiem.

Robię notatki. Zapisuję kiedy wprowadziłam jakie zmiany i czy przyniosły one efekt. Przetestowałam wzdłuż i w szerz różne opcje możliwe przy tworzeniu listingu, promocji oraz pinowania. Na wszystko mam swój własny system, który wypracowałam i dla mnie on działa i kumuluje się to w dochód i w wielką satysfakcję. Jeśli masz inne doświadczenia, podziel się. Chętnie poczytam historie innych sklepów i systemów pracy nad nimi. Nie odpowiadam na prośby w stylu- rzuć okiem na mój sklep. Jeśli o czymś istotnym tu nie napisałam to też daj znać.

Ewa

 

kontakt: szczepanskaewa@yahoo.pl

Etsy

Instagram

Pinterest

Facebook

 

82 comments

  1. Wiola says:

    Świetnie napisane. Moje Etsy na razie funkcjonuje jedynie na SEO, mam też instagrama ale nie sądzę, żeby na razie przyciągał klientów, bardziej się tam kumpluję z konkurencją. Ogólnie klienci znajdują mnie organicznie przez wyszukiwarkę Etsy – mam jedną czy dwie sprzedaże na tydzień, czasem nic na tydzień, a gdy mam wyprzedaż np 30% to codziennie coś wpadnie. Jednak chciałabym mieć codziennie zamówienia. Myslę o Pinterest i wiem że warto ale jakoś nie mogę się za to zabrać. Mam już nawet pozapisywane w szkicach w Tailwind, jednak tablice to jest dla mnie coś trochę niejasnego tzn, czy przypina się tego samego pina do klku tablic?? nie wiem jak to zorganizować.
    Hehe. Dzięki
    Miłego sprzedawania!

    • ewa szczepanska says:

      Z zasady nie publikuję linków reklamujących 😉
      Jeśli chcesz mieć regularną sprzedaż, nie traktuj konkurencji jak kolegów z Instagrama. To świetne narzędzie do zdobywania klientów i tam ich szukaj. Nie raz na @rękodzieło_pl pisałam jak to zrobić, poczytaj w zapisanych stories.
      Ja Tailwind nie używam. Do grupy przypinasz zdjęcia ze swoich tablic, możesz to robić w nieskońćzoność.

    • malgo says:

      Hej, usiłuję skonfigurować mój pierwszy mały sklepik. Nie wiem, czemu nie ma na dole mojej oferty “iwięcej produktów z tego sklepu”. Na razie mam ich 5.

    • ewa szczepanska says:

      Możesz podać numer karty debetowej, nie musi być kredytowa. Zadbaj w banku o uwierzytelnianie transakcji. Wtedy jeśli ktoś chce zapłąaić Twoją kartą- czego się boisz- musisz potwierdzić transakcje smsem.

  2. Arigatestudio says:

    Świetny artykuł. Dziękuję za informacje. Moje pytanie jest takie: czy tłumaczysz swoje listingi na wszystkie dostępne języki, czy wystawiasz po prostu po angielsku>?

  3. WhiteWingArt says:

    Świetny artukuł-bardzo pomocny. Tak się zastanawiam, czy osoba sprzedająca na Etsy musi prowadzić działalność gospodarczą?? Czy wiadomo coś Pani na ten temat? W Polsce jest możliwość zarobku (bez zakładania działalności) do ustalonej na dany rok kalendarzowy połowy minimalnego wynagrodzenia, tylko na zeszyt. Czy można wtedy sprzedawać na Etsy??
    Temat mnie interesuje, gdyż jestem zatrudniona na umowę o pracę i chcę spróbować dorobić sobie na rękodziele sprzedawanym na Etsy. Bardzo bym była wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie.

      • Jadzia says:

        Witam 🙂 rowniez chcialabym zapytac o koniecznosc zakladania dzialalnosci gospodarczej…skoro to jest sprzedaz dlaczego nie trzeba jej zakladac?
        Z gory dziekuje za odpowiedz 🙂
        Pozdrawiam

        • ewa szczepanska says:

          Według polskiego prawa, żeby sprzedawać nie trzeba mieć działalnosci gospodarczej. Poczytaj proszę o działalności nierejestrowanej.

          • Aga says:

            Witam, dowiadywałam się, czy można w przypadku działalności nierejestrowanej sprzedawać rękodzieło zagranicę, ale okazało się, że nie. Działalność nierejestrowana ma zastosowanie jedynie na terenie Polski, tak przynajmniej zostałam poinformowana przez infolinię w instytucji rządowej, już nie pamiętam której. Być może masz dostęp do innych informacji, jeśli tak, to proszę o podzielenie się. Prowadziłam już działalność gospodarczą i niestety podatki pod postacią składek zus wykańczały mnie. Teraz pracuję na etacie, więc w razie założenia działalności obowiązywała by mnie „jedynie” składka zdrowotna ale to aktualnie prawie 300 zł przy najmniejszych dochodach i szczerze mówiąc nie mam ochoty tego płacić przy braku gwarancji zarobku a poza tym oddaję już 1/3 swojej pensji na te wszystkie składki….

          • ewa szczepanska says:

            Cześć Aga. To nie prawda. Nie mam źródła konkretnego, nie jestem, ani księgową ani prawnimiem, ani oracownikiem US. Nie prowadzę też ndg bo mam zarejestrowaną działalność od kilku lat. Zadzwoń na infolinię US i dowiaduj soe jeszcze.

  4. Kasia says:

    Dzięki za super artykuł! Mam pytanie odnośnie waluty sprzedaży i płatności. Widzę, że u Pani jest w PLN, czy to nie stwarza problemu zagranicznym klientom, próbowałam otworzyć sklep Etsy na próbę i nie mogłam ustawić PLN – Etsy sugerowało Euro. Proszę jeszcze wyjaśnić jak wygląda forma płatności? Dziękuje i pozdrawiam

    • ewa szczepanska says:

      Dzień dobry, Walutą Etsy jest euro. Można ustawić inną walutę ale klienci dokonują wpłaty i na nasze konto trafia euro. Jeśli konto jest w złotówkach, to Etsy robi przewalutowanie po własnym kursie. Przez co jesteśmy stratni. Dlatego lepiej mieć euro i otworzyć konto walutowe w swoim banku.

  5. Natalia says:

    Witam serdecznie! Dziękuję za bardzo pomocny artykuł.Z góry przepraszam za błędy w razie czego..,bo jestem repatriantką 😊Posiadam konto w euro. Czy tego wystarczy?Jak to ma wyglądać ..?Czy muszę zrobić jeszcze PayPal?

    • ewa szczepanska says:

      Nie potrzeba Paypal. Etsy Payment obsługuje to za nas. Klienci dokonują wpłat kartami kredytowymi, debetowymi, prezentowymi czy paypalem. Dla nas to bez znaczenia, bo pieniądze dostajemy z Etsy.

  6. Maria Anna says:

    Gratuluję! ma Pani zdolności artystyczne i dryg do interesów;) niestety mi to wszystko nie wychodzi, od 9 miesięcy prowadzę sklep, i zastanawiam się czy lepiej by było zacząć od początku zmieniając nazwę sklepu i opisy?

    • ewa szczepanska says:

      Ja bym reaktywowała a nie zaczynała od nowa. Nowe oferty dostają boost na początek. Są wyświetlane wyżej i częściej w wynikach wyszukiwania. Można usunąć stare oferty i dodać je jako nowe.
      Mam nadzieję, że sytuacja zmieni się na lepsze już niedługo.
      Pozdrawiam.

  7. Dan says:

    Dziękuję Pani z tyle wiedzy i informacji.
    Od dłuższego czasu przymierzalem się do test ale zawsze coś mnie zniechęciło
    Teraz po tym co tu przeczytałem będzie mi dużo łatwiej zacząć swoją sprzedaż.
    Pozdrawiam serdecznie D.

  8. BP says:

    Szukam wszelkich informacji o sklepie na Etsy – tu jest świetna pigułka 🙂
    Ale jak przechodzę do realizacji to jeszcze wielu rzeczy nie rozumiem. Na razie walczę z wysyłką. Dodając produkt są standardowe miejsca na wysyłki do Polski i “pozostałe kraje” – ok, w przypadku ustalania jednej ceny wysyłki rozumiem. Ale gdybym chciała jednak trochę pogrupować ceny (np wg cennika PP na Europę, Amerykę, Afrykę, Azję, Australię) to muszę to robić po kolei dla każdego kraju? Przy “dodaj lokalizację” nie widzę możliwości wybrania kontynentu albo grupy państw?

    • ewa szczepanska says:

      Cześć. Tak, niestety. Ja też tak robiłam. Oznaczyłam każdy kraj z osobna. Ale robisz to raz i potem już o tym zapominasz. Powodzenia:D

  9. Grzegorz says:

    Dzień dobry. Poczytałem, przejrzałem ofertę. Gratuluję zmysłu artystycznego i biznesowego. Od 10 lat zajmuję się modelarstwem redukcyjnym. Trafiłem na etsy szukając sposobu na sprzedaż modeli i dioram, ale pytanie, które mnie nurtuje to czym najbezpieczniej wysyłać za granicę? Będę wdzięczny za podpowiedź.

    • ewa szczepanska says:

      Panie Grzegorzu. Najszybciej i najbezpieczniej kurierem. Ale też najdrożej. Poczta Polska też daje rade, niestety w dość wydłużonym czasie.
      Moje przesyłki są lekkie więc najtaniej jest wysłać je listem poleconym. Sporo klientó jednak, decyduje się dopłacić do kuriera.
      Pozdraiwam.
      Ewa

  10. Jola says:

    Dzień dobry. Dopiero zaczynam na Etsy i mam pierwszą sprzedaż. Mam pytanie dotyczące wystawienia paragonu fiskalnego . Czy jeśli kupujący wpłacił np 100euro a Etsy na moje konto przelało 78 euro (róznica to koszty Etsy) to wystawiam paragon na 100euro czy na kwotę jaka wpłynęła na moje konto? Dziękuję za odpowiedż i pozdrawiam serdecznie. Jola

    • ewa szczepanska says:

      Dzień dobry.
      Gratuluję pierwszej sprzedaży! Oby było ich teraz więcej.
      Fakturę / paragon wystawiamy na całą kwotę. Potem Etsy, na koniec miesiąca, wystawi nam fakturę która pomniejszy dochód. Polecam rozmowę z księgową.

  11. Renata says:

    Witam mam pytanie,mam założony sklep Esty zrobił przelew na potwierdzenie konta ale ja nie mogę wprowadzi tak kwoty bo nie działa co mogę zrobić

  12. Renata says:

    Witam mam pytanie,mam założony sklep Esty zrobił przelew na potwierdzenie konta ale ja nie mogę wprowadzi tak kwoty bo nie działa co mogę zrobić.
    Chcemy wprowadzić przelana kwotę i nic.

  13. Renata says:

    Nie mogę potwierdzić konta pomimo że wstyd przelało mi mała kwotę to na aplikacji nie działa ta funkcja od kilku dni próbkę. Sklep założony produkt wystawiony a problem z weryfikacją rachunku bankowego.

  14. Hope says:

    Dzień dobry Pani Ewo. Świetny artykuł. Ja dopiero zaczynam działać na Etsy, dlatego mam kilka pytań. Czy podnosi Pani ceny na Etsy, w stosunku do Pani strony głównej, i nie chodzi mi tutaj o podatek, czy koszty przesyłki, a raczej o fakt, że Polacy raczej nie zarabiają tak dużo jak np. W Stanach i w związku z tym często zaniża się wartość swojej pracy. A druga sprawa co z cłem. Czy wysyła Pani, prze Urząd Celny, bo to już dla mnie całkowity kosmos. Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam. Joanna Dziedzic

    • ewa szczepanska says:

      Dzień dobry.
      Moje ceny są wszędzie takie same, ponieważ wartość mojej pracy jest identyczna. Ceny w sklepie różnią się o opłaty na Etsy. Jeśli kogoś nie stać na moje produkty to ich nie kupuje. Niestety. Ja tyle samo czasu i materiału muszę poświęcić na stworzenie stempla dla Polaka, Anglika, Australijczyka czy Taja.
      Wysyłam pocztą lub kurierem i cło to nie moja sprawa. Załączam stosowne dokumenty i to wszystko.
      Pozdrawiam
      Ewa

  15. Robert 22 says:

    Mam jeszcze pytanie jak zaczynać sprzedaż na Etsy?Jest mnóstwo opisów o jakiś wpłatach/wypłatach potwierdzających ( próbnych) , małych kwotach, weryfikacjach itd…krótko mówiąc jest to kompletnie nie zrozumiałe, czy mogłaby Pani napisać o co chodzi z opłatami i przelewami przy założeniu konta oraz kiedy konkretnie otrzymuje się pieniądze po sprzedaży produktu.Dziękuję.

      • Robert 22 says:

        Witam.Teraz mam poważniejszy problem, założyłem sklep na Etsy i przez dwa dni działał po czym po 2 dniach moje konto zostało zawieszone.Nie otrzymałem żadnego maila od Etsy z wyjaśnieniem dlaczego.Napisałem wiadomość z pytaniem dlaczego i z jakiej przyczyny zostało zawieszone, od tygodnia czasu nie otrzymałem żadnej odpowiedzi.Konto dalej jest zawieszone.Próbowałem ponownie skontaktować się z Etsy ale technicznie nie jest już to możliwe, ciągle jakieś przeszkody techniczne wychodzą np że java script nie obsługuje połączenia albo “oooops the conection failured”…to samo jeśli próbuje się skontaktować z pomocą społeczności na Etsy, tam należy wypełnić formularz który po wypełnieniu ciągle jest mi odrzucany, zabawa na całego ale to chyba nie ma sensu.Nie spotkałem się z tak skomplikowanym systemem uzysaknie kontaktu z firmą któtra już mi pobrała jakies grosze za wystawienie ale i tak wystawiać nie mogę bo konto zablokowane.

        • ewa szczepanska says:

          Sprawdź proszę, zakładkę finanse. Oewno chodzi o potwierdzenie banku. Poczytaj, tam Ci napiszą co i jak.

          • Robert 22 says:

            Rozumiem, jednak w zakładce finanse są jednak opcje Rozliczenia, Adres , Metody płatności, wyszystko już to poustawiałem tydzień temu i nie wiem co miałbym zmienić żeby mi odblokowali konto, nie mam tu żadnych wytycznych dla mnie nowych.Chyba że zastanawiam się nad adresami i naziskami podanymi czy używać polskich liter?np dane na karcie podać o czy ó, to samo z adresem zamieszkania czy używać polskich znaków?tylko tyle mi przychodzi do głowy bo nie wiem w czym błąd/

          • Robert 22 says:

            Witam.
            Nie jest jasne jak mam weryfikować swój rachunek bankowy, po wprowadzeniu powtórnie moich danych, numer konta etc nic się nie dzieje.Po prostu wykonuję jakieś czynności zgodnie z instrukcjami tj wprowadzam swoje dane i zapisuję i tak w kółko co do niczego nie prowadzi.Nie mam opcji weryfikacjii mojego konta, nie mam opcji klikania w nic co miałoby weryfikować mój rachunek bankowy, nie mam opcji „Zapisz i prześlij wyciąg bankowy”., nie otrzymałem żadnego przelewu od Etsy ( minął tydzień),konto jest zawieszone, nie otrzymałem żadnego maila od Etsy.Tłumaczenie techniczne na stronie Etsy jest tragiczne, chyba tłumaczone przez google translator.w każdym razie błądzę juz w tym po omacku i w końcu nie jestem pewien czy dla weryfikacji konta mam czekać aż Etsy samo z siebie przześle mi jakąś kwotę na mój rachunek i wtedy mam go weryfikować?Czy mam przesyłać po prostu wyciąg z banku? Te opisy są tak nie jasne i zabierają godziny żeby je przetrawiać i wypróbowywać a i tak nic nie działa.Nawet jakiś kontakt z Etsy nie działa,czy mogłaby Pani może dokładniej opisać jak działa ta weryfikacja bo z postu na instagramie to wynika może ale w praktyce okazuje się że to jakiś inny świat chyba bo nie mam opcji „zweryfikuj rachunek” .Dziękuję, Pozdrawiam.

          • ewa szczepanska says:

            Niestety sklep został zablokowany całkiem i nie ma w nim ofert. Chcialam zobaczyć czy nie doszlo do naruszenia regulaminu Etsy. Niestety nie jestem w stanke inaczej pomóc. Pisz do etsy do skutku.

          • Robert 22 says:

            Jasne, dziękuję, Czy mógłbym chociaż wiedzieć czy weryfikacja konta polega na tym że mam czekać aż Etsy wysyła jakąś kwotę na moj podany rachunek zanim cokolwiek się sprzeda i wtedy mam to weryfikować?Czy przy zakładaniu konta od razu mam robić jakiś przelew do Etsy?Chociaż nie widzę opcji jakichkolwiek przelewów do Etsy.

          • ewa szczepanska says:

            To Ty misisz wygenerować wyslanie pieniędzy. Dałam Ci kink do postu i tam jest zamieszczkne zdjęcie tego, jak to wygląda. To się dzieje zaraz po tym, jak dodasz konto bankowe. Klikniesz w to i na drigi dzień roboczy otrzymasz przelew od Etsy.

          • Robert 22 says:

            Ale jaki link ? Ja muszę wygenerować wysylanie pieniędzy do Etsy czy z Etsy?Ja wysyłam czy Etsy wysyła?Przepraszam ale nic nie rozumiem.

          • ewa szczepanska says:

            Wejdź w finanse, następnie w rachunek płatniczy. Powinno być pomarańczowe okno z napisem – zweryfikuj swój rachunek bankowy. Ja to naprawdę krok po kroku opisałam w podanym poście.

  16. Marzena says:

    Na jakiej zasadzie opłacamy VAT, rozumiem, że z faktury, którą dostaniem, ale xzy trzeba być tzw. VAT-owcem, żeby sprzedawać na eatsy?

    • ewa szczepanska says:

      Nie trzeba być vatowcem. Trzeba opłacać vat od uslug zagranicznych. Czyli od faktury id Etsy, rozliczamy vat9m. Polecam kontakt z księgową.

  17. Maja says:

    Cześć, mimo iż od kilku lat sprzedaję na naszym Allegro, powiem szczerze że na Etsy się czuję jak przedszkolak… Dodawanie wysyłek jest dość skomplikowane , ale najgorzej to chyba z numerami taryfy celnej. Masz może gdzieś podobny świetny artykuł o dodawaniu wysyłek i pozyskiwaniu kodów taryfy celnej? 🙂

  18. Maja says:

    Czytam o tym że najlepiej używać angielskiego do prowadzenia sklepu, niestety mam z tym problem, więc prowadzenie sklepu w języku polskim dyskwalifikuję mnie jako sprzedawcę międzynarodowego?

  19. ewa szczepanska says:

    Absolutnie nie. Ustaw sklep na Etsy w języku polskim i pisz wszytko po polsku. Lepiej używać angielskiego, bo algorytm tłumaczy oferty na język użytkowników. Większoćć z nich pisze i czyta jednak po angielsku. A tłumacz nie tłumaczy tak, jak sami byśmy napisali.

  20. ewe says:

    Ja mam takie pytanie. Czy jak sprzedajesz poszczególną rzecz, to wystawiasz fakturę osobie kupującej? Tzn czy fakturuje się każdą sprzedaż, a na koniec miesiąca fakturę od Etsy? Co z wysyłką? Czy to się jakoś rozgranicza na fakturze? I ostatnie pytanie dotyczy samej wysyłki. Jak ustalasz koszt przesyłki biorąc pod uwagę kupujących z różnych krajów?

    • ewa szczepanska says:

      Obowiązkiem moim jest wystawić fakturę każdemu klientowi. Więc tak, wystawiam. Pierwszego dnia miesiąca, pobieram fakturę od Etsy i przekazuje księgowej. Wysyłka to osobna pozycja na fakturze, tak jak w Polsce. Koszt wysyłki sprawdziłam na stronie przewoźnika. Wstąp na Instagram na @rekodzielo_pl bo tam często o tym mówię na stories. Pozdrawiam

  21. Andie says:

    Cześć 🙂 Dziękuję za artykuł, jest bardzo pomocny. Mam jednak jedno pytanie odnośnie działalności nierejestrowanej. Czy będąc zameldowanym w Polsce i pracując na umowę o pracę tymczasową za granicą (Holandia), mogę sprzedawać na etsy osobom z Polski i Holandii na zasadach polskiego prawa? Czy wtedy przychód 1500zl jaki mogę uzyskać mam przeliczyć na Euro, skoro taka waluta będzie na etsy?

  22. Kasia says:

    Świetny wpis :). Zrobiłam notatki :). Ja jestem przede wszystkim networkerem, ale jakiś czas temu odkryłam w sobie pasję do tworzenia grafik. Początkowo nie przyszło mi do głowy, żeby zrobić z tego kolejne źródło dochodu, ale jak się zorientowałam, że mogę, to po prostu postanowiłam spróbować. Na Ciebie trafiłam właśnie szukając informacji jak promować sklep na Etsy. Chętnie też dowiem się jak działasz na pintereście, bo nie mam o nim bladego pojęcia. Gratuluję i pozdrawiam :).

  23. Nat Portnoy says:

    Hey Ewa, dzięki za wyczerpujący przewodnik, fajnie wszystko opisujesz. Mam tylko jeden problem, kliknęłam link o 40 darmowych listingach, stworzyłam profil i sklep i wystawiłam pierwszy przedmiot, wyświetla się info o opłatach i że ściągną za każde ogłoszenie, ale nie ma nic o darmowych. Czy należało to zrobić inaczej albo doszło do jakiegoś erroru i mogę upomnieć się u Etsy, czy ten link/oferta jest już nieaktywne? Bardzo liczyłam na to promo :/ Będę wdzięczna za odp 🙂

    • ewa szczepanska says:

      Hej. Link jest aktywny zawsze. Napisz do Etsy zapytanie, dlaczego nie przydzielili listingów. Czasem taki błąd się wykrzaczy.

  24. ehs says:

    Dzień dobry, gratuluję pomysłu 🙂 mam pytanie. prowadzę DG, jestem zwolniona z vat. chciałabym założyć sklep na etsy. rozumiem ze sprzedaje towary na cały świat (wysyłkę tworze dla różnych krajów osobno). wysyłka kurierem/pocztą. jak wyśle towar i wystawie fakturę vat zw na danego klienta czy cos robię więcej poza wysłaniem towaru? coś z cłem?

    na koniec miesiąca etsy wystawia mi fakturę i place vat do us?

    • ewa szczepanska says:

      Iwono, Jetes zwolniona z VAT ale musisz mieć nip europejski, żeby rozliczyć VAT od usług. Obejrzyj proszę zapis mojej rozmowy z księgową na ten temat. https://youtu.be/0Ftc2YqkWbs

      Na kanale również rozmowa z prawnikiem, tam też znajdziesz sporo informacji.

      Nic więcej nie robisz.

      Zaobserwuj mój profil na Instagramie @rekodzielo_pl
      Każdego dnia, mówię tam O Etsy na stories.

      Pozdrawiam
      Ewa

  25. Ania says:

    A czy Twoje oferty zostały kiedyś dezaktywowane? Jak sobie z tym poradziłaś? Wystawiam biżuterię i etsy regularnie dezaktywuje produkty.

    Z góry dzięki za odp 😉

    • ewa szczepanska says:

      Nie zdarzyło mi się by Etsy zdezaktywowało ofertę. Napisz do supportu z prośbą o wyjaśnienie.
      Często jakiś sprzedawca zgłasza np plagiat oferty. Etsy dezaktywuje oferty, które nie są plagiatem ale zostały zgłoszone. Jeśli więc nic z tym nie zrobisz to konkurencja skorzysta.

  26. Karolina says:

    Jak wygląda sprawa z BDO w innych krajach? Przy wysyłce do UE i poza trzeba opłacać w każdym kraju osobno opłatę za odpady/śmieci?

    • ewa szczepanska says:

      Karolino, każdy kraj ma swoje restrykcje. Są zwolnienia. W tym momencie Etsy wymaga rejestracji do Francji oraz Niemiec. Natomiast nie zmusza. Jeśli się nie rejestrujesz to tam po prostu nie sprzedajesz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera!