Produkty z licencją

Wielu twórców sięga po gotowe wzory. To szybkie rozwiązanie, jeśli mamy odpowiednią wiedzę, a nie mamy konkretnego sposobu. Wybór pomiędzy licencjami na użytek prywatny a komercyjny ma jednak kluczowe znaczenie, zarówno pod kątem etycznym jak i prawnym.

Wybierając czyjeś produkty, które służyć Ci mają do zarabiania pieniędzy, ważne jest, by wybierać te, z licencją na użytek komercyjny. To właśnie licencja na użytek komercyjny pozwala Ci zarabiać na później stworzonym produkcie.

Musisz wiedzieć, żel licencja na użytek prywatny, personalny, pozwala Ci na stworzenie produktu, tylko i wyłącznie na własny użytek. Nie możesz czerpać korzyści finansowych na tym produkcie.

Jeśli więc tworzysz maskotki ze wzorów, które tworzy inna osoba, czy szyjesz z takich ubrania, jeśli tworzysz e-book na bazie czyjegoś szablonu, i te finalne twory chcesz sprzedawać, znajdź wzory z licencją na użytek komercyjny. Tak, one będą droższe. Właśnie po to, by odpowiednio wynagrodzić twórcę za Jego pracę i wykupić sobie możliwość, zarabiania pieniędzy na tej jego pracy. Twórcy wkładają swoje umiejętności, czas i wysiłek, w stworzenie unikalnych projektów. Wybierając więc użytek komercyjny, honorujesz ich pracę i wynagradzasz ją odpowiednio.

Kiedy autor wzoru znajdzie Twój produkt, stworzony w parciu o wzór z licencją na użytek prywatny, może wejść na drogę sądową ze względu na naruszenie umowy licencyjnej. Mają prawo podjąć działania prawne, jeśli ich prace są używane w sposób nieautoryzowany.

Pamiętaj też o tym, że warto budować swoją markę, w oparciu o etykę i uczciwość. Nie chcesz przecież, by Twoi klienci postrzegali Cię, jako markę, która nie działa według zasad.

Jakie konkretne konsekwencje grożą za naruszenie licencji? Kary finansowe, które niejednokrotnie doprowadziły firmę do bankructwa. Ale też usuniecie kont z serwisów sprzedażowych, bez możliwości otwarcia ich na nowo. I oczywiście utrata zaufania klientów i negatywna reputacja marki.

Co jeśli wzory, których chcesz użyć, nie mają licencji? Zapytaj twórcę. Tylko on może odpowiedzieć na pytanie, na jaki użytek stworzył produkt. Jeśli nie wyrazi zgody, musisz odpuścić. Na rynku masz dostęp do wielu innych wzorów z odpowiednią licencją.

Jeśli Ty tworzysz takie produkty, które mogą pomóc w twórczości innych, jasno określ licencję produktu.

Inwestowanie w licencje komercyjne pozwala rozwijać biznes w sposób zgodny z prawem i etyką. Dbanie o przestrzeganie licencji nie tylko chroni Cię przed potencjalnymi problemami prawnymi, ale również wspiera twórców i promuje uczciwość w środowisku biznesowym. Wybierając odpowiednie licencje, budujesz silne podstawy do prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny i profesjonalny.

 

Jak dobrze założyć sklep na Etsy?

Przeglądając różne poradniki w internecie, dotyczące tego, w jaki sposób założyć sklep na Etsy zrozumiałam, dlaczego tak wiele osób, popełnia istotne błędy. Różne instrukcje pokazują, jak założyć sklep na Etsy, ale nie tłumaczą, dlaczego rozsądnie podejmować pewne decyzje. Mówią, co kolejno masz zrobić, ale nie wyjaśniają jak to zrobić właściwie. I dlatego dziś, napiszę Ci, co i dlaczego wziąć pod uwagę, by prawidłowo otworzyć sklep na Etsy i potem nie znosić negatywnych konsekwencji.

Pierwszym elementem jest możliwość założenia sklepu z linku afiliacyjnego. Dzięki temu, zakładając sklep od razu otrzymasz 40 darmowych ofert, do wykorzystania w sklepie. Jedna oferta to 0,20 centa. Razy 40 to robi się fajna kwota i oszczędność na start. Niestety z tego linku sklep musi być założony. Nie da się potem dodać tych ofert do już istniejącego sklepu.

Możesz skorzystać z mojego linku afiliacyjnego. Dostępne oferty zobaczysz już po otwarciu sklepu.

Druga kwestia, to czyj to ma być sklep. Twój? Chcesz, by był wspólny z kimś? Weź pod uwagę, że sklepu nie da się potem podzielić. Nie można przekazać innej osobie. Jeśli Twoje i wspólnika drogi kiedyś się rozejdą, druga z osób nie będzie miała dostępu do sklepu. Jeśli masz partnera, na którego chcesz założyć sklep, a w przyszłości się rozstaniecie, on umrze- stracisz dostęp do sklepu. Do transakcji, zgromadzonych pieniędzy, ocen dla zamówień. Cała historia sklepu na Etsy zostanie Ci odebrana. Czy po to dziś pracujesz na swoją markę, by kiedyś utracić do niej dostęp? Nie wyobrażamy sobie dziś, że możemy kogoś stracić. Ale myślmy rozsądnie o naszych biznesach.

Kolejny aspekt– dane karty płatniczej oraz konta, jakie podepniesz do Etsy, muszą być identyczne jak dane osoby, na którą zakładasz sklep. Jeśli system rozpozna choćby małą różnicę, zablokuje sklep. A przecież często mamy w adresie napisane 31/3 i tak też zapisujemy w danych Etsy. A konto bankowe zawiera dane z adresem 31 m.3. Dla Ciebie to jest to samo, dla systemu nie. Podobnie jeśli masz nazwisko dwuczłonowe. Wszystko, co masz w danych banku, musi być tak samo zapisane, kiedy tworzysz sklep.

Czwarty element. Kiedy zakładasz sklep na Etsy i chcesz tam prowadzić sprzedaż, musisz mieć nip europejski. Nie masz działalności gospodarczej, bo sprzedaż prowadzisz na nierejestrowaną działalność? Również musisz mieć nip europejski. Nie jesteś w Polsce na vat? To nic, również musisz mieć nip europejski. To jest Twój obowiązek. Jeśli chcesz prowadzić transakcje z klientami zagranicznymi, znowu potworzę, musisz mieć nip europejski. Twoim obowiązkiem jest, odprowadzić w Polsce vat od faktury, jaką otrzymasz od Etsy raz w miesiącu. Nie jest ważne czy masz działalność, czy jesteś na vat. To jest Twój obowiązek.

Następnie ustal, w jakim języku będziesz tworzyć sklep. Bo to jest ogromnie ważne. To w takim języku, zgodnie z regulaminem Etsy, masz obowiązek potem wszystko pisać w sklepie. Jeśli językiem sklepu jest język angielski, a Ty będziesz oferty pisać po polsku, system nie rozpozna języka i nie będzie pozycjonował Twoich ofert. A przecież nie o to Ci chodzi, prawda?

To jest tylko 5 elementów. Ale jakże istotnych dla dobrego startu i pewnego funkcjonowania Twojego sklepu. Zacznij dobrze, bez stresu i pomyłek, które potem mogą kosztować Cię od braku sprzedaży, przez nawet zamknięcie sklepu tuż po jego otwarciu.

Wszystko potem, pracując nad sklepem, można zmienić. Nie masz się już czego obawiać. Każdy element można zatwierdzić i zmienić zdanie. Oczywiście nie jest to proste, trzeba podążać za pewnymi wytycznymi. Chcesz przecież, by Twoje oferty pozycjonowały się, a sklep pracował na sprzedaże. Dlatego serdecznie zapraszam Cię do lektury e-booka “Budowanie skutecznej oferty na Etsy”, gdzie prowadzę Cię krok po kroku, przez każdy etap tworzenia sklepu.

Sklep Kasi.

Kolejna osoba pochwaliła się swoimi statystykami i tym, że świetnie Jej na Etsy idzie.

Kasia, właścicielka tych statystyk, prowadzi sklep stosunkowo niedługo. Zadałam Jej kilka pytań.

Kasiu, od kiedy masz sklep na Etsy? Czy to jest Twój pierwszy sklep?
Sklep otworzyłam w styczniu 2023, pierwsze oferty zaczęłam dodawać regularnie od maja 2023 (do tego czasu starałam się o dofinansowanie na rozpoczęcie dg, jak się nie udało go dostać to wierząc, że szybko uzyskam przychody powyżej ustalonej kwoty w NDG otworzyłam własną działalność.
Jakie produkt sprzedajesz? 
Dekoracje ścienne
Ile masz ofert w sklepie? Czy wśród nich są oferty sezonowe? Czym te oferty wyróżniają się od konkurencji?
Aktualnie mam 130 ofert, ale staram się co jakiś czas dodawać kolejne, by te nowe sprowadzały kolejnych klientów. Tworzę sezonowo – na pory roku, wydarzenia, dla określonych grup docelowych oraz święta. Ponieważ 85-90% klientów mam z USA, to myślę zawsze o ich świętach – 4 Lipca, Święcie Dziękczynienia (wtedy dużo osób kupuje na cito dekoracje jesienne) robię coś pod Halloween, Walentynki. Moje produkty wyróżniają się na tle konkurencji – gdy wchodziłam na Etsy istniało kilka podobnych produktów, ale miałam świadomość, że moje są zrobione staranniej, używam zawsze najlepszej jakości materiałów.
Skąd uczyłaś się jak prowadzić sklep?
Sklep powstał wyłącznie na podstawie wiedzy Ewy Szczepańskiej – kupiłam najpierw e-booki, później kurs. Słuchałam Ig, darmowych live’ów. Mając takie źródło wiedzy w jednym miejscu, nie miałam potrzeby szukać gdzieś indziej.
Klienci, z jakich krajów zamawiają u Ciebie najczęściej?
85-90% to klienci z całej Ameryki, później Niemcy, Austria, Belgia, Holandia, Kanada, Francja, Szwajcaria, UK, Australia, Włochy.
Czy ceny Twoich produktów są konkurencyjne?
Moje ceny nie są konkurencyjne – są wyższe niż innych sprzedających podobne produkty. W cenie produktu jest również wysyłka, dzięki temu mogę ustawić opcję “darmowa”. To na pewno przyciąga klientów, ponieważ w innych krajach kwota wysyłki jest naprawdę wysoka i może odstraszać.
Jak sądzisz, co zadecydowało o tak szybkiej sprzedaży w sklepie?
Na pewno trend wyboru bardziej ekologicznych produktów. Moje w 90% są biodegradowalne. Poza tym jakość produktu, pomysł. Klienci doceniają kreatywność produktu, znudzeni są typowymi, standardowymi dekoracjami wytworzonymi z tych samych materiałów. Otrzymany produkt w 100% oddaje to samo co było widoczne na zdjęciu przy zakupie – kolory, materiały.
Regularność, uważność, ciągłe dowiadywanie się o trendach (mówię tutaj o trendach wyszukiwania) Podpowiem, jakie to jest ważne -2 miesiące temu przeczytałam o prognozach, trendzie wyszukiwania słów takich jak “Warm decoration” użyłam tych fraz w kolejnej nowej ofercie. Po 2 miesiącach produkt ten wskoczył u mnie do najlepszych statystyk (sprzedaż, dodawanie do koszyków, ulubionych)
Dziękuję Kasi, że zechciała podzielić się z nami tymi informacjami. To inspirujące i mam nadzieję, że dało Ci kopniaka do pracy.

Pół roku działań Moniki na Etsy.

Kiedy Monika pochwaliła się swoimi statystykami dla sklepu na Etsy, byłam nimi na tyle zachwycona, że pokazałam je na stories mojego Instagrama. I posypała się lawina pytań. Czy mogę powiedzieć, kto to jest? Czy zdradzę, czym zajmuje się ta osoba? Jak wiele ma ofert w sklepie? Z zasady nie zdradzam takich szczegółów. Zaufanie, jakim obdarzają mnie obserwatorki i klientki, jest bezcenne. 

Zobacz, o jakich statystykach mowa.

Robią wrażenie!

Zadałam Monice kilka pytań, by pokazać Ci, jak to wygląda z Jej perspektywy.

Moniko, kiedy otworzyłaś sklep na Etsy?

Sklep otworzyłam 26 stycznia 2024 roku, Pierwszą sprzedaż miałam 30 stycznia 2024 roku. Jest to mój drugi sklep na Etsy. 

Jaki produkt sprzedajesz?
 
Sprzedaję produkt cyfrowy. 
 
Ile ofert masz w tym sklepie i czy są w nim oferty sezonowe?
 
Mam 26 ofert w sklepie, ostatnie pięć to produkty sezonowe. 
 
Skąd czerpałaś wiedzę o Etsy?
 
Bardzo pomógł mi twój profil. Jest on skarbnicą wiedzy. Informacje podawane przez Ciebie darmowe były dla mnie wystarczające. 
 
Czy zamówienia pochodzą z konkretnych krajów, czy jednak z całego świata?
 
Z wszystkich zakątków świata. Sprawdziłam statystyki i moje produkty dotarły do 1320 miast w 44 krajach. 
 
Jak widzisz swoje ceny na Etsy w stosunku do innych sklepów?
 
Jeżeli chodzi o ceny, to myślę, że jest podobnie jak u konkurencji. Ceny podniosłam tylko raz o 50 centów. I tak często robię promocje i wysyłam dosyć sporo kuponów. 
 
Czy dbasz o zdjęcia produktów (grafiki), czy dodajesz video?
 
Staram się, aby zdjęcia były estetyczne, Nie we wszystkich moich ofertach mam film. 
 
Jak sądzisz, skąd tak wysoka sprzedaż na Etsy, w tak krótkim czasie?
 
Powiem nieskromnie, ale uważam, że moje produkty po prostu wyróżniły się na tle innych i na pewno sposób, w jaki przedstawiam, jest na swój sposób oryginalny. 
 
Dziękuję!
 
 
Ogromnie się cieszę, że Monika czerpała wiedzę z moich darmowych materiałów. Są osoby, które nie wierzą, że da się zbudować sklep i sprzedawać, opierając tylko na tym, co pokazywałam dotąd na Instagramie. Ale Monika udowadnia, że jest to możliwe.

Trochę o sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja stała się narzędziem, z którego korzystamy coraz częściej.  W wielu przypadkach, staje ponad wyszukiwarką. Przychodzimy do chatu GPT zapytać o informacje, o które do tej pory pytaliśmy w Google. Dziś nie korzysta z niej jeszcze każdy. Ludzie są przestraszeni nowym serwisem, bo nie wiedzą, jak poprawnie z niego korzystać. Jak z nim rozmawiać i czego mogą się w ogóle po nim spodziewać. Ja chcę Cię zachęcić do wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) jako kluczowego elementu swojej strategii! AI oferuje wiele zalet, które mogą znacznie ułatwić i usprawnić zarządzanie Twoim sklepem.

Po pierwsze, AI może automatycznie tworzyć atrakcyjne i precyzyjne opisy produktów. Dzięki analizie milionów danych, AI jest w stanie wygenerować treści, które przyciągną uwagę klientów i zwiększą sprzedaż. Po drugie, AI pomaga w optymalizacji SEO. Analizując trendy rynkowe i zachowania klientów, AI może sugerować najlepsze frazy kluczowe, które zwiększą statystyki Twojego sklepu.

Kolejną zaletą jest personalizacja doświadczeń zakupowych. AI analizuje preferencje klientów, proponując im produkty, które najbardziej ich zainteresują. To sprawia, że zakupy stają się bardziej satysfakcjonujące, a Ty zyskujesz lojalnych klientów.

Nie można zapomnieć o obsłudze klienta. Chatboty napędzane AI mogą szybko i skutecznie odpowiadać na pytania klientów, zwiększając ich satysfakcję i zmniejszając Twoje obciążenie.

Sztuczna inteligencja to potężne narzędzie, które może zrewolucjonizować Twój sklep na Etsy. Dzięki niej zwiększysz efektywność operacyjną, poprawisz doświadczenia klientów i zwiększysz sprzedaż. Zacznij korzystać z AI już dziś i zobacz, jak Twoja firma rośnie! 🚀

Właśnie dlatego stworzyłam warsztat video, w którym nauczę Cię, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy nad sklepem na Etsy. To pierwszy taki warsztat na rynku!

Jeśli prowadzisz sklep na Etsy i chcesz podnieść swoje oferty, marketing i całą strategię biznesową na wyższy poziom, teraz możesz się tego nauczyć.

👨‍🏫  Czego się nauczysz z warsztatu?
– Tworzenie Ofert: Jak używać AI do pisania atrakcyjnych i skutecznych tytułów, opisów i tagów dla produktów.
– Budowa Sklepu: Wskazówki dotyczące optymalizacji wyglądu i funkcjonalności sklepu przy użyciu narzędzi AI.
– Promocja: Planowanie treści na media społecznościowe.

🔧 Dla kogo jest to szkolenie?
– Dla właścicieli sklepów na Etsy, którzy chcą zwiększyć swoją sprzedaż i dotrzeć do większej liczby klientów.
– Dla początkujących, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z Etsy z mocnym wsparciem technologicznym.
– Dla wszystkich, którzy chcą poznać nowoczesne narzędzia i techniki wspomagające e-commerce.

🌟 Dlaczego warto?
– Praktyczne umiejętności: Zdobędziesz konkretne, praktyczne umiejętności, które możesz od razu wdrożyć.
– Profesjonalne porady: Kurs prowadzony przez eksperta z wieloletnim doświadczeniem na Etsy.
– Rozwój biznesu: Zwiększysz widoczność i sprzedaż swojego sklepu dzięki analizie SEO z użyciem AI.

Nie czekaj! Zapisz się na nasz warsztat już dziś i odkryj, jak sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować Twój biznes na Etsy! 🎉

 

Wysyłka zamówień na Etsy

Sprzedaż na Etsy daje polskim rękodzielnikom możliwość dotarcia do globalnej publiczności, ale wysyłka towarów za granicę może wydawać się skomplikowana. W tym artykule omówię kluczowe aspekty wysyłki z Polski, w tym co należy uwzględnić i jak Etsy wspiera sprzedawców w tym procesie.

1. Przygotowanie do Wysyłki

Opakowanie. Kluczowym elementem jest zapewnienie, że Twoje produkty są odpowiednio zabezpieczone podczas transportu. Zainwestuj w solidne opakowania, które chronią przed uszkodzeniami. Samo wrzucenie produktu do pudełka czy koperty nie wystarczy. Produkt może ulec zniszczeniu. I to Ty odpowiadasz za to, że klient otrzyma uszkodzoną rzecz. Pamiętaj o estetyce – ładnie zapakowany produkt może pozytywnie wpłynąć na wrażenia klienta.

Materiały dodatkowe. Do paczki warto dołączyć ulotkę z podziękowaniem za zakupy, instrukcję użytkowania produktu (jeśli to konieczne) oraz informację o Twoim sklepie. Takie dodatki budują pozytywne relacje z klientem.

2. Wybór Metody Wysyłki

Poczta Polska. Jest najpopularniejszą opcją dla wielu sprzedawców. Oferuje różne usługi, od listów poleconych po paczki ekonomiczne i priorytetowe. Warto zaznajomić się z cennikiem, aby móc rzetelnie ustawić koszty przesyłek. Poczta publikuje czas doręczenia, jednak nie jest to rzeczywisty czas, w jakim Twoja paczka dotrze do klienta spoza Unii Europejskiej. Nie wzięto tam pod uwagę czasu, jaki przesyłka spędza w urzędzie celnym. Bywa, że list polecony do USA dociera w 20-30 dni roboczych. Weź to więc pod uwagę, ustawiając czas doręczenia zamówienia. Plusem przesyłek pocztowych jest niska cena, która rekompensuje klientom czas dostawy.

Firmy kurierskie. Alternatywą dla Poczty Polskiej są firmy kurierskie takie jak DPD, DHL, UPS czy FedEx. Kurierzy często oferują szybsze terminy dostawy i możliwość śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym, co może być atrakcyjne dla klientów zagranicznych. Przesyłka kurierska jest droższa, ale za to, klient otrzymuje ją do 5 dni roboczych.

Jeśli nie korzystałaś jeszcze z wysyłki kurierem, polecam Ci agregatory takich usług, np Globkurier. Sprawdzisz tam koszt takiej usługi dla poszczególnych krajów.

3. Koszty i Czas Dostawy

Określenie kosztów wysyłki. Koszty wysyłki mogą być znaczące, zwłaszcza przy międzynarodowych zamówieniach. Warto skorzystać z kalkulatorów dostępnych na stronach firm kurierskich lub Poczty Polskiej, aby dokładnie oszacować koszty i uniknąć strat finansowych. Podpisując umowę z kurierem, otrzymasz niższe stawki niż bez umowy.

Szacowany czas dostawy. Klienci cenią sobie transparentność, dlatego ważne jest podanie realistycznych terminów dostawy. Informowanie o przewidywanym czasie dostawy oraz ewentualnych opóźnieniach buduje zaufanie do Twojego sklepu.

4. Formalności Celne

Deklaracje celne. Wysyłając paczki poza Unię Europejską, musisz dołączyć odpowiednie deklaracje celne (formularze CN22 lub CN23). Deklaracje mają formę naklejek i są dostępne w Urzędzie Poczty.

Opłaty celne i podatki. Klient płaci należne podatki podczas składania zamówienia. Na przesyłkę może zostać nałożone cło i opłacenie go stoi również po stronie klienta.

5. Wsparcie od Etsy

Etykiety wysyłkowe Etsy. Etsy oferuje możliwość zakupu i drukowania etykiet wysyłkowych bezpośrednio z panelu sprzedawcy. Ta opcja upraszcza proces wysyłki, ponieważ etykiety są automatycznie wypełniane danymi klienta, a Ty możesz je wydrukować i nakleić na paczkę. Niestety nie jest to usługa dostępna dla sprzedawców z Polski.

Śledzenie przesyłek. Etsy umożliwia dodanie numeru śledzenia do każdego zamówienia. Klienci mogą śledzić swoje paczki w czasie rzeczywistym, co zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia z zakupów. Podanie numeru śledzenia pomaga też rozwiązać ewentualne spory. Etsy nie zaleca wysyłać przesyłki bez numeru nadania.

 

Wysyłka z Polski na Etsy może wydawać się wyzwaniem zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz. Najtrudniejszy pierwszy krok, z każdym zamówieniem będzie łatwiej. Pamiętaj o solidnym opakowaniu, rzetelnym informowaniu klientów o kosztach i czasie dostawy oraz nadaniu zamówienia przesyłką rejestrowaną.

 

Jak dokładnie ustawić koszty wysyłki dla różnych krajów? Opisałam to w e-booku “Budowanie skutecznej oferty na Etsy”.

Czy potrzebuję mieć nip europejski, gdy chcę założyć sklep na Etsy?

To pytanie pojawia się bardzo często, dlatego postanowiłam poruszyć tutaj ten temat. Wyjaśnię Ci, co to jest za numer i dlaczego jest ważny.

NIP Europejski to unikalny numer identyfikacyjny przyznawany przez urzędy skarbowe państw członkowskich Unii Europejskiej. Jest to numer używany do celów podatkowych w transakcjach międzynarodowych wewnątrz UE. Posiadanie NIPu Europejskiego umożliwia identyfikację podmiotu w celu prawidłowego rozliczenia podatków VAT.

Zwrócę Twoją uwagę, że oficjalna siedzibą Etsy jest Irlandia, kraj należący do Unii Europejskiej.

Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż na Etsy, Twoim obowiązkiem jest mieć ten nip. Możesz go zdobyć zarówno kiedy prowadzisz działalność gospodarczą, jak i w sytuacji, gdy takiej działalności nie masz. I uwaga, to nie ma nic wspólnego z rejestracją do vat czy zakładaniem działalności.

Kiedy już otworzysz sklep na Etsy, za każdy miesiąc działania na platformie otrzymasz fakturę. Będzie ona możliwa do pobrania w managerze sklepu. I od tej faktury trzeba zapłacić podatek vat w Polsce. Nie ma znaczenia, czy jesteś na vat w Polsce, czy nie. Serio.

Jeśli zechcesz wykupić reklamę na Facebooku czy Instagramie, to również będzie usługa. Otrzymasz fakturę i tu podobnie, trzeba od niej zapłacić w Polsce vat.

Czy musisz mieć Nip UE, jeśli jeszcze nie prowadzisz sprzedaży, a tylko pracujesz nad sklepem? Tak. Bo nie wiesz, na jakie opłaty napotkasz po drodze. Być może zapłacisz 0,20$ za wystawienie oferty. Każda najmniejsza kwota pojawi się na fakturze.

Co jeśli prowadzisz sklep bez tego Nipu? Ano, Etsy dolicza Ci vat do każdej pojedynczej transakcji. Czy to prowizja za przetwarzanie płatności, czy transakcja sprzedaży. I odprowadza te pieniądze do swojego urzędu. A obowiązkiem podatnika jest odprowadzać podatki w kraju prowadzenia działalności.

Aby uzyskać NIP Europejski, musisz zwrócić się do właściwego urzędu skarbowego. Czas oczekiwania na nadanie to zwykle około tygodnia. Jest to usługa bezpłatna.

Słowem podsumowania, posiadanie NIPu Europejskiego jest niezbędne dla sprzedawców na platformie Etsy  oraz generujących przychody z krajów Unii Europejskiej. Jest to wymóg umożliwiający prawidłowe rozliczenie podatków VAT w Polsce. Legalna sprzedaż na Etsy oznacza konieczność wyrobienia Nip UE.

Co się dzieje na Etsy

Całkiem niedawno, bo 1 maja, odbył się webcast, podczas którego dyrektor generalny ETSY, dyrektor finansowy, wiceprezes, analityk akcji oraz kilka innych osób miało czas wypowiedzieć się na temat działalności ETSY w pierwszym kwartale 2024 roku.

I chciałam Ci dzisiaj powiedzieć o najważniejszych, najistotniejszych elementach, jakie tam pojawiły się. Josh Silverman, dyrektor generalny ETSY, potwierdził rekordową ilość aktywnych kupujących na ETSY, to jest 92 miliony aktywnych kupujących. Potwierdził też, że klienci ograniczyli w pewnym stopniu swoje zakupy, stąd rozwój platformy i jej przychody nie były tak duże, jak się spodziewano.

Wszystko za sprawą inflacji, tego co się dzieje na świecie, bezrobocia i tego, że jednak zakupy na ETSY dla wielu osób stały się dzisiaj luksusem. Wciąż jednak przychodzą klienci, którzy robią te zakupy, którzy zamawiają. W końcu jest ich aż 92 miliony.

Pracownicy ETSY podejmują również różne działania, które mają na celu promować całą platformę, zwiększać świadomość tej platformy wśród odbiorców na całym świecie. Platforma ETSY ma być kluczowym miejscem do zakupu prezentów oraz kreatywnych, jedynych w swoim rodzaju projektów. I właśnie na początku tego roku wystartował nowy projekt GIFT, czyli prezenty.

Rozpoczął swoje działania wśród odbiorców ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii i będzie poszerzać swoją skalę na wszystkie kontynenty. Dziś ta funkcja prezenty jest już aktywna w aplikacji dla polskich odbiorców. Celem tej nowej funkcji jest to, aby odbiorcy przychodzili do ETSY szukać prezentu.

Aby przychodzili w poszukiwaniu czegoś, o czym jeszcze nie wiedzą, że potrzebują, że chcą. Aby osoby, które szukają prezentu na jakąś konkretną okazję, ale nie mają sprecyzowanego planu, że to będzie kot, że to będzie torebka, że to będzie jakiś element garderoby, mogły tam go znaleźć. Czyli po prostu, żeby każdy znalazł na ETSY pomysł na prezent.

Ta funkcja prezentów ma sprawić, że jeszcze więcej osób będzie przychodziło do ETSY, że więcej osób pozna tę platformę i zapozna się już z jej ofertą, ponieważ nie każdy jest świadomy tego, co na ETSY można znaleźć. ETSY podjęło się reklam tej funkcji prezenty, pokazując na przykład reklamę w bardzo ważnym meczu piłki nożnej, jaki miał niedawno miejsce. Dzięki temu, reklamę zobaczyło 100 milionów osób.

Kolejny element, o jakim Josh wspomniał, to jest to, że platforma chce skupić się na jakości, na tym, aby wyróżnić się spośród innych platform tą właśnie unikatowością, tym, że tutaj te wszystkie produkty tworzy człowiek. Platforma ETSY będzie oczyszczana z wszystkich ofert, które nie są ręcznie robione albo które nie spełniają wymogów regulaminu. Tak, w tym momencie jest ich bardzo dużo.

Niestety pracownicy ETSY nie są w stanie siedzieć, scrollować każdego sklepu po kolei, żeby usuwać te sklepy, które nie spełniają wymogów. Wyobraź sobie, że siedzisz przed Excelem, masz 9 milionów pozycji, z której każda to jest link do sklepu. Każdą z tych pozycji musisz odwiedzić i sprawdzić, czym ona się zajmuje i zweryfikować.

Byłoby to bardzo żmudne i trudne zajęcie i jakby się go nie podjęła za żadne pieniądze. Stąd to my, osoby, którym się kradnie projekty, od których się odgapia. Też my, jako klienci, musimy takie sklepy zgłaszać, żeby zostały usuwane.

I tutaj Josh zwrócił uwagę na to, że klienci przychodzący na ETSY, poszukujący konkretnego produktu, widzą zbyt dużą ilość podobnych przedmiotów. To jest to, na co ja już w tamtym roku zwracałam uwagę, że coraz więcej osób kupuje wzory od kogoś, kto jest znany w sieci. I jeśli są to wzory na użytek komercyjny, te osoby tworząc z tych wzorów produkty do swojego sklepu, sprawiają, że ktoś inny może mieć coś takiego samego.

Bo taki wzór możesz kupić ty, mogę kupić ja. Asia mieszkająca w Białymstoku, czyli może to kupić niezliczona ilość osób, dzięki czemu w kilkunastu, kilkudziesięciu sklepach znajdziemy te produkty. I jak zaznaczył Josh, nie podoba się im właśnie to, że klient szukając jakiejś oferty, widzi bardzo zbliżone oferty do siebie.

Nie widzi różnicy między nimi, nie widzi tego, co jest tam unikalne. A jak już Ci powiedziałam o tym, że ETSY chce oczyszczać swoją przestrzeń. Chce, aby klienci widzieli te unikalne produkty.

Bardzo duży nacisk będzie kładziony teraz na to, żeby usuwać i zamykać pewne sklepy, żeby likwidować pewne oferty. W tym pierwszym kwartale 2024 roku usunięto o 115% więcej ofert w stosunku do roku poprzedniego. Usunięto te oferty oczywiście dlatego, że one naruszały zasady ETSY.

Nie były to produkty robione ręcznie. Co sprawiło, że usunięto miliony ofert, ale również tysiące sprzedawców. ETSY chce też skupić się na tym, by wyróżniać te oferty, które pokazują coś indywidualnego.

I tutaj dopracowuje wyszukiwarkę algorytmy tak, żeby kupujący szukając jakiegoś produktu zobaczył to, co prawdopodobnie się mu spodoba i co prawdopodobnie będzie chciał kupić. I tutaj, cytując za Joshem, wierzymy, że wspieranie małych firm i kupowanie unikalnych towarów to nasza najsilniejsza dźwignia, dzięki której kupujący częściej myślą o ETSY. Mamy poparcie na to, że ETSY nie chce być kolejną platformą, która oferuje jakieś chińskie towary.

I na początku tego roku ETSY otworzyło drzwi dla sprzedawców z Chin. Nie obyło się oczywiście bez różnych negatywnych komentarzy, że ETSY i tak już ma chińskie oferty w swoim asortymencie. Natomiast tutaj nie chodzi o to, żeby ETSY otwierało się dla chińskich produktów, a żeby ETSY otworzyło się już dla rękodzielników z Chin, bo przecież takich nie brakuje.

I tak chińscy sprzedawcy są dopuszczeni na ETSY, o ile oczywiście będą prowadzić sprzedaż w zgodzie z regulaminem ETSY. Oczywiście oznacza to, że rośnie nasza konkurencja, będziemy się musieli bardziej postarać, ale dzięki temu, że ETSY Payment będzie obecny również w Chinach, wzrośnie ilość klientów. W całej swojej wypowiedzi Josh odniósł się również do tego, jak działają chińskie markety typu AliExpress, jak działa Amazon na przykład, czy inne tego typu marketplace na całym świecie.

I tutaj oczywiście uważa, że jest to dla nich konkurencja, natomiast tam te platformy skupiają się na sprzedaży produktów codziennego użytku. ETSY ma się wyróżniać właśnie tym, że tam kupujemy produkty wyjątkowe i nie ma być najtańszym miejscem do zakupu. Właśnie dlatego chcą pracować nad tym, aby zwiększać świadomość odbiorców o tym, jak wyjątkowa jest ta platforma.

Z ETSY będą usuwane produkty, które nie są rękodziełem. I tutaj też Josh przywołał AliExpress jako to miejsce, na które będą zwracać uwagę, bo jeśli dany produkt znajdziemy na AliExpress, jest duże prawdopodobieństwo, że to nie jest rękodzieło, nawet jeśli znajdziemy je na ETSY. Oczywiście zakładają, że zdjęcia pewnych produktów są kradzione i publikowane na AliExpress.

Natomiast takie oferty i tak będą usuwane i trzeba będzie odwołać się, oddać z o.o. likwidacji oferty. Do wszystkiego oczywiście wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, która też może się pomylić. Dlatego jeśli otrzymujesz od ETSY informację o tym, że twoja oferta została usunięta albo twój sklep został zamknięty z powodu naruszenia zasad, zawsze w tym mailu jest informacja o tym, że możesz się odwołać i należy to natychmiast zrobić.

Właśnie po to, żeby później już nie sztuczna inteligencja, ale człowiek przyjrzał się dokładnie tej ofercie. Dlatego tutaj ja sugeruję, żebyś sprawdziła, czy zdjęcia twoich produktów nie znajdują się na AliExpress. Jeśli tam się znajdują, niestety trzeba się znowu napracować.

Nie jesteś w stanie poprosić czy wymóc na chińskim sprzedawcy, aby usunął takie zdjęcie. Cała praca należy do ciebie. Potrzebujesz mieć nowe zdjęcia dla swojego produktu lub po prostu usuń to zdjęcie, a zostaw inne ze swojej oferty.

I tutaj Josh oczywiście zwraca uwagę na to, że sprzedawcy mają likwidowane te sklepy, że tych ofert z Etsy ubywa, ale to nie znaczy, że są z tego tytułu stratni, bo o ile jakaś oferta jest usunięta, na jej miejsce w wynikach wyszukiwania klientowi pokazują się inne, znacznie lepsze oferty. Plan na kolejne miesiące tego roku jest taki, aby oczyścić Etsy z tych wszystkich chińskich ofert, wzmocnienie świadomości klientów o samej platformie, również przez promocję nowej funkcji GIFT, ale również położenie nacisku na rozwój aplikacji, przez którą coraz więcej osób dokonuje zakupy. Josh wspomniał też coś o nowych testach, które mają sprawić, że łatwiej będzie pozyskać tego jednorazowego klienta, który przychodzi do Etsy i już tam nie wraca.

Tutaj również trwają jakieś działania, ale nie sprecyzował dokładnie, co tam się dzieje w tym temacie. Całość spotkania potwierdziła, że prace nad rozwojem Etsy, nad tym, aby uzupełnić pewne luki i aby przywrócić tę świetność Etsy, o której klienci zawsze wiedzieli, że tam są projekty indywidualne, jedyne w swoim rodzaju, ręcznie robione, wzmocnić świadomość klientów. Nad tym wszystkim pracuje kilka zespołów ludzi, których zadaniem jest sprawić, że zyski Etsy będą jeszcze większe.

Josh zapewnił, że robią wszystko, co mogą, aby te zyski były jeszcze większe, aby tych sprzedaży było jeszcze więcej. To są takie najważniejsze elementy, o których chciałam Ci dzisiaj wspomnieć w związku z podsumowaniem pierwszego kwartału działalności Etsy, żebyś miała spojrzenie na to, co może się dziać w przyszłości i, co ważne, żebyś mogła wcześniej zareagować, że Twoja oferta zostanie usunięta.

 

Będzie mi bardzo miło, jeśli podeślesz ten artykuł osobie, która właśnie stawia pierwsze kroki na Etsy.

 

Treść opublikowałam również w 6 odcinku podcastu.

Rozmowa z Natalią o Jej drodze do otwarcia sklepu na Etsy

Z Natalią pracowałyśmy razem przez dwa miesiące. Muszę przyznać, że była pilną i obowiązkową uczennicą i zrobiła bardzo dużo, by z przytupem otworzyć swój pierwszy sklep na Etsy.

Porozmawiałam z Natalią już po tym, jak otrzymała pierwsze sprzedaże.


Natalia, kiedy po raz pierwszy usłyszałaś o Etsy.

Po raz pierwszy o Etsy usłyszałam w 2019 roku, czytając komentarze w pewnej grupie rękodzielniczej na Facebooku. Wtedy postanowiłam sprawdzić co to za platforma. Brakowało mi jednak odwagi do tego, by spróbować tam swoich sił.
 
 
Co najbardziej pomogło Ci w pracy nad Etsy.
 
Najbardziej w pracy na Etsy pomogła mi Twoja pomoc przez 30 dni (2 razy). Mam skłonności do nadmiernego analizowania i przejmowania się rzeczami, które często nie mają znaczenia. Pomogłaś mi się pozbyć tych różnych ograniczających przekonań i skupić się na pracy. Rozwiałaś moje wątpliwości i wskazałaś krok po kroku  co należy robić, aby mieć wyniki w postaci sprzedaży. Dzięki temu wiedziałam co mam robić. A także co ważniejsze, wiedziałam, że to co już zrobiłam do tej pory jest zrobione poprawne, nie trzeba tego ruszać (tytuły czy tagi) tylko poczekać aż oferty się wypozycjonują. Zamiast zastanawiania się, tworzyłam kolejne nowe oferty. 
I to wszystko czego mnie nauczyłaś sprawdza się. Mam wytyczony tor działania i jego się trzymam.
Do jakich krajów zdążyłaś już wysłać swoje produkty?
 
USA, Kanada, Niemcy, Belgia, Irlandia, Hiszpania, UK, Indie, Singapur, Norwegia, Włochy
Czy od otwarcia sklepu wprowadziłaś zmianę cen, tytułów, tagów?
 
Od otwarcia sklepu podniosłam ceny już dwa razy, raz w grudniu i raz w styczniu.
 
Czy sprzedają się tutaj inne produkty niż w Polsce?
 
Tak. Mam w ofercie inne produkty niż te w Polsce i one mi się sprzedają. 
Czy ceny na Etsy są wyższe niż te w Polsce?
 
Tak. Zdecydowanie. Na Etsy można sprzedawać swoje produkty w cenie, która nas zadowala. W Polsce nie zawsze jest to możliwe. Ludzie w Polsce narzekają na zbyt wysokie ceny, które tak naprawdę nie są cenami wysokimi za produkty ręcznie robione.

Dziękuję Natalia za to, że podzieliłaś się z nami swoją historią. Trzymam kciuki za dalszy rozwój sklepu!

Rozmowa o BDO z Mikołajem Maślinskim.

Zapraszam do obejrzenia rozmowy z ekspertem od BDO w Polsce. Mikołaj Maśliński odpowiedział na moje pytania i rozwiązał odwieczny problem- czy każdy rękodzielnik do tego BDO musi się zarejestrować.

 

Kogo dotyczy BDO? Czy rękodzielniczki powinny rozliczać opakowania? Na ten temat rozmawiam z Mikołajem Maślińskim @mikolaj.maslinski, prawnikiem, specjalistą w zakresie ochrony środowiska i BDO. Mikołaj pomaga przedsiębiorcom uzyskiwać wpis do rejestru BDO, składa sprowadzania, a także tworzy unikatowe szkolenia na temat tego systemu od początku jego funkcjonowania. W trakcie naszej rozmowy Mikołaj wyjaśnia, kto jest „wprowadzającym produkty w opakowaniach” i czy do tego grona zaliczają się również rękodzielniczki. Z tej rozmowy dowiesz się: 1) Czym jest opakowanie? 2) Czy należy rozliczać każdą, nawet najmniejszą ilość opakowań? 3) Jakie obowiązki mają rękodzielniczki w związku z opakowaniami? 4) Ile kosztuje rozliczenie opakowań? 5) Jak można uzyskać zwolnienie z opłat? 6) Do kiedy należy złożyć sprawozdanie? 7) Jak wygląda rozliczanie opakowań w innych krajach?

 

Oglądam nagranie